محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ طبق تصمیم انجمن شرکتهای هواپیمایی، بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰دلار برای اتباع خارجی تعیین شده است. این طرح از ابتدا با مخالفت فعالان گردشگری مواجه شد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در نامهای به رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن مخالفت با طرح بلیت دلاری برای مسافران غیرایرانی، درخواست کرد: تا زمان بررسی ابعاد مختلف این موضوع در یک کارگروه، از اجرا شدن این تصمیم خودداری شود. همچنین وزارت امورخارجه به این طرح واکنش نشان داد و درباره اثر پرهزینه آن در کشورهای همسایه و انصراف عراقیها از سفر به ایران، به سازمان هواپیمایی هشدار داد. این هفته نیز قرار است معاون گردشگری با رئیس سازمان هواپیمایی درباره این موضوع جلسه تشکیل دهد.
بر اساس آمارها مشهد بعد از تهران رتبه دوم را در تردد مسیرهای هوایی کشور دارد و تصمیم جدید میتواند برروی پروازهای این شهر تاثیر بگذارد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی وجهانگردی ایران معتقد است: این رفتار شرکتهای هواپیمایی نه تنها تبعیض آمیز است که برای کشور خطر دارد و نوعی خلاف قواعد بین المللی به شمار میآید.
حرمت ا... رفیعی به توجیهات انجمن شرکتهای هواپیمایی برای دونرخی کردن بلیت پروازها مبنی بر اینکه «افزایش تقاضای اتباع خارجی در مسیر مشهد و شمال کشور باعث شده است متقاضیان داخلی، دسترسی کمتری به این پروازها داشته باشند»، اشاره کرد و افزود: اگر تقاضا افزایش یافته و بلیتها از دسترس شهروند ایرانی خارج شده است، چرا آمار نمیدهند که چنددرصد از اتباع غیرایرانی از حمل ونقل هوایی استفاده میکنند؟ کمتر از ۵درصد صندلیهای ناوگان هواپیمایی دراختیار اتباع غیرایرانی قرار دارد، با این حال انجمن شرکتهای هواپیمایی به تمام ایرلاینها بخشنامه کرده است که ۵۰درصد از ظرفیت صندلیهای همه پروازها را به اتباع غیرایرانی اختصاص دهند و نرخ بیزینس برای این ظرفیت تعیین کنند. نکته دیگر، تعیین نرخ بیزینس برای صندلی اکونومی است. نرخ بیزینس تعریف مشخصی دارد. باید خدمات، صندلی و کترینگ ویژه به مسافر اختصاص داده شود. آیا این خدمات داده میشود؟
وی گفت: ۵۰درصد ظرفیت یک پرواز آن هم در همه مسیرها، مشتری غیرایرانی ندارد و فکر میکنم برنامه این گونه پیش رود که چند روز آن صندلی را با قیمت بیزنس عرضه کنند و زمانی که دیگر مشتری نداشت، همان ظرفیت را با قیمت بیزنس دراختیار مسافر ایرانی قرار دهند. در هفته گذشته پس از اجرای این طرح، دقیقا همین اتفاق افتاد؛ بلیت پرواز تهران -مشهد به نرخ اتباع خارجی، به مسافر ایرانی فروخته شد. مستندات داریم که بلیت صندلی اکونومی را ۶ میلیون تومان به مسافر ایرانی قیمت داده اند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که دونرخی شدن بلیت پروازهای داخلی در آینده تأثیر منفی بر روی مسافران داخلی میگذارد. درواقع دلاری شدن بلیت برای خارجیها سبب میشود گرایش برای فروش بلیت به مسافران خارجی یا مسافران داخلی که توانایی دلاری خریدن بلیتها را دارند، افزایش بیابد. این مسئله خودش را درنهایت به صورت کاهش قدرت خرید بلیت هواپیما توسط برخی مسافران داخلی و حذف این افراد از مسافرت با هواپیما نشان میدهد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم معتقد است که دلاری شدن نرخ بلیت هواپیما بر روی مسافران داخلی نیز تأثیر منفی میگذارد. علی اکبر علیزاده قناد به شهرآرا گفت: این مسئله سبب میشود قیمت بلیتهای داخلی هم افزایش یابد.
وی درباره تأثیر دلاری شدن بلیتها بر روی اقتصاد مشهد نیز بیان کرد: این موضوع، افزایش هزینه ورود زائران خارجی به مشهد را به دنبال دارد و درنتیجه به کاهش ورود آنها به شهر میانجامد.
وی بیان کرد: اگر ما دنبال توسعه ورود زائران خارجی از طریق کشورهای همسایه به مشهد هستیم، باید موانع را برداریم، نه اینکه با گران کردن هزینههای سفر، میزان ورود آنها را به شهرمان کاهش دهیم.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، از تأثیر منفی دلاری شدن بلیت زائران خارجی برای سفر به مشهد خبر داد و گفت: از زمانی که این مسئله اعلام شده است، ۳۰ درصد زائران خارجی که قصد سفر به مشهد را داشته اند، بلیتهای خود را لغو کرده اند.
سعید، ولی زاده افزود: وقتی که ما مبنای فروش بلیت به زائران خارجی را دلاری میکنیم، این مسئله تأثیر منفی بر روی آنها گذاشته، سبب کاهش ورود زائران خارجی به مشهد میشود.
وی تاکید کرد: فعالان صنف گردشگری با این کار مخالف و معتقد هستند که این مسئله برای اقتصاد زیارت که پایه اقتصاد مشهد است، پیامد منفی دارد.
وی بیان کرد: اکنون شرکتهای هواپیمایی دولتی، بلیتهای خود را مانند گذشته و براساس ریال میفروشند، اما برخی شرکتها از ۵ تیر بلیت هایشان را بر مبنای دلار برای مسافران خارجی محاسبه میکنند که این مسئله تاکنون بار منفی داشته است.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران هم در این باره به ایسنا گفت: دونرخی شدن سبب نارضایتی مسافران خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها، تنها منافع صنفی را تامین خواهد کرد و بر تامین منافع جمعی تأثیری نخواهد گذاشت.
فرید جواهرزاده اضافه کرد: در اصول حقوق گردشگری، اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد که این کد جهانی تبعیض نگذاشتن بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد و دونرخی شدن محصولات گردشگری در کشور ما با این اصل در تعارض است.
درنهایت باید گفت درشرایطی که ورود زائران خارجی به مشهد بعد از دو سال محدودیتهای کرونایی، از سرگرفته شده است، بی شک این اقدام شرکتهای هواپیمایی سرآغازی برای ارزی شدن نرخ سایر بخشها در حوزه خدمات زائران خواهد بود و عاقبت خوشی برای اقتصاد مشهد نخواهد داشت.